tisdag 11 mars 2014

Positivt och Negativt

2014-03-11 Idag tänkte jag ge min syn på det positiva och negativa med att sakna luktsinnet.
Om vi börjar med det Positiva så ser väl jag en fördel i att vi som saknar luktsinnet slipper att känna när det luktar riktigt illa. Det kan i sin tur innebära att vi inte är så känsliga för att utföra vissa illaluktande uppgifter som en person med luktsinne i stort sätt skulle vägra att utföra.
En annan sak som jag tycker är både positivt och negativt är det här med renlighet och lukt om kroppen. Det negativa är ju att vi inte känner om det luktar svett eller om man har dålig andedräkt. I mitt fall innebär detta att jag duschar och byter underkläder och jobb t-shirt varje dag. Jag använder även en munskölj typ Flux för att få så bra andedräkt som möjligt. Jag försöker verkligen att tänka på detta i alla lägen och den medvetenheten kanske kan anses som positiv.
Tyvärr är det dock så att det negativa tar överhand. Något som kan vara direkt livsfarligt är att vi har svårare att upptäcka om det brinner. Även olika farliga vätskor är svåra att särskilja. Vi får lita till vår syn i många lägen och jag tror att vi som saknar luktsinne missar många upplevelser när det gäller mat och dryck.
En stor händelse i en människas liv är när ens barn föds. Vad jag förstått så luktar ett spädbarn på ett speciellt sätt och detta luktminne bär föräldrarna med sig hela livet. Luktsinnet är det enda sinnet som har en gräddfil rätt in i hjärnans emotionella centrum (se tidigare inlägg). Därför är lukter intimt sammankopplade med känslor och minnen. Här känner jag att jag har ett stort tomrum och förstår att jag har gått miste om många luktminnen som annars funnits med mig för resten av mitt liv.

/Niklas

1 kommentar:

  1. Hej ! Hittade din blogg idag och känns intressant med nån som också lever utan luktsinne. Jag förlorade mitt i vuxen ålder och är inte säker på varför. Visst vänjer man sig till stor del även om det är ett handikapp i många lägen också.
    Hälsningar Tina

    SvaraRadera