måndag 17 februari 2014

Diagnostik

2014-02-17 För att utreda om man har permanent anosmi så får man gör luktprov. Jag har utfört två undersökningar på Öron, Näsa, Hals på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Första gången 1995 och andra gången nu i höstas 2013.
Jag fick lukta på ett antal provrör innehållande olika vanliga dofter och fick sedan försöka peka ut vilken doft det var i provröret. Jag fick även lukta på en svag ammoniaklösning och detta känner man även om man har anosmi. Detta beror på att ammoniaklukten retar sensoriska nerver i nässlemhinnan och leder till impulser i trigeminusnerven.
Jag fick även genomföra en magnetröntgen för att säkerställa att det inte fanns några övriga skador.
Det är konstaterat att i mitt fall beror min luktblindhet med största sannolikhet på fallet nerför trappen när jag var 3 år.
Det känns ändå bra att jag har gjort dessa tester och jag rekommenderar alla som har problem med luktsinnet att söka läkarhjälp. Det finns många funderingar och frågor som man kan få svar på.

/Niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar